Lygteregler 2017-09-10T10:56:54+00:00

Lygteregler

Ved kørsel i lygtetændingstiden ( Solnedgang til solopgang ) skal cyklen være forsynet med mindst én forlygte, der afgiver hvidt eller gulligt lys, der er tydeligt synlig forfra på mindst 300 meters afstand. Hvis forlygten blinker, må den kun afgive hvidt lys og skal blinke med en frekvens på mindst 120 blink i minuttet.

Cyklen skal også være forsynet med en baglygte, der afgiver rødt lys, der er tydeligt synlig bagfra på mindst 300 meters afstand. Baglygten kan have fast lys eller blinke med en frekvens på mindst 120 blink i minuttet. Både for- og baglygte skal være synlig fra siderne. Den 1. november 2012 trådte de nye regler for cykellygter i kraft.

I følge de nye regler skal baglygten lyse kraftigere. De nye regler siger ikke noget om, at forlygten skal lyse mere. Men både for og baglygten skal nu kunne lyse i længere tid end tidligere: 5 timer ved 5 graders varme.

Som tidligere skal lygterne kunne ses på 300 meter, men 300 meters reglen er en tommelfingerregel – hvis det f.eks. er tåget, kan lygten selvfølgelig ikke ses på 300 meters afstand.

Baglygterne skal være monteret, så de lyser ret bagud men særligt kraftige forlygter må gerne lyse skråt nedad.

De lygter, der er i handlen efter 1. november, skal være mærket så du kan se, om de opfylder de nye krav.

Det handler ikke om fastmontering, men om at forlygten skal pege ret frem (eller lidt nedad). Alligevel vil dinglelygterne/minilygter/elastiklygter sandsynligvis ikke være lovlige, selvom de er placeret korrekt. Simpelthen fordi de ikke lyser kraftigt nok.

Efter 1. november er det ikke lovligt at sælge og markedsføre ”cykellygter” der ikke opfylder de nye krav.

Nej, lygter købt inden 1. november 2012 må gerne bruges – forudsat de opfylder de nye krav. Alle lygter drevet af dynamo er med stor sandsynlighed OK. Alle induktions- og magnetlygter er også med stor sandsynlighed OK.

Nej, ikke hvis lygterne opfylder de nye krav.

Ja, men de skal blinke med en frekvens der overstiger 120 blink pr. minut

Lygtereglerne specificerer det ikke, men der er præcedens for at acceptere dynamolygter, der ikke lyser, når man holder stille.

Nej, men reflekserne skal fortsat opfylde gældende EU-standarder

Kilde: Dansk Cyklistforbund